Monday, February 16, 2009

Kelas 13 Febuari 09 - Pak Guru Jupri Ali

Salam World

Pertama sekali Selamat Datang dan Terima Kasih atas kesudian Pak Guru Jupri Ali dari Pemalang, Indonesia yang sanngup meluangkan masa untuk menunjuk dan berkongsi ilmu dengan para pelatih SMARTS.

Alhamdullilah kehadiran Para Pelatih pada kelas 13 Febuari 09 yang lepas mengalakkan ditambah dengan kesudian Pak Guru Jupri berkongsi skillnya. Kelas dimulakan dengan pengenalan Pak Guru Jupri Ali yang pernah mengajar pasukan TNI, pasukan keselamatan dan juri IPSI. Selesai sesi pengenalan, sesi diteruskan dengan aksi pemanasan badan oleh Saudara Ariffin, kemudian diambil semula oleh Pak Guru Jupri Ali. Pak Guru Jupri menunjukkan pergerakan asas perguruan beliau dan beliau menyatakan bahawa kehadirannya disini untuk berkongsi ilmu. Latihan pergerakan yang ditunjukan bersama dengan olah nafas. Beliau menjelaskan bahawa latihan ini adalah bertujuan untuk membangkitkan tenaga 'kanuragan' dalam diri. Sememangnya gaya orang lama, Pak Guru Jupri mengulainginya 3 kali sahaj pun sudah cukup menampakkan peluh keluar di dahi beliau. Sesi diulangi beberapa kali dan sudah tentu para pelatih yang hadir mengikut dahulu langkah dahulu atau dalam kata lain hafal langkah dahulu. Pak Guru Jupri juga menunjukkan beberapa teknik beladiri perguruan beliau.

Selepas rehat Pak Guru Jupri memberi laluan supaya kelas beladiri dijalankan seperti biasa, oleh kerana kehadiran orang lama dan bertaraf guru ini, jurulatih yang melatih pada ketika itu berasa kekok akibat keseganan jurulatih terhadap Pak Guru Jupri. Walaubagaimana pun latihan tetap berjalan seperti biasa. Kelas diakhiri oleh Pak Guru Jupri dengan mengulangi latihan pergerakkan berserta olahnafasnya.

Insyallah Kelas kedua bersama Pak Guru Jupri Ali akan diadakan pada Jumaat ini 20 Febuari 09. Semua dijemput hadir. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment