Tuesday, March 3, 2009

Gambar Kenangan

Salam World

Alhamdullilah SMARTS mendapat pelatih baru samada untuk Adult Executif (AE) dan Kid Development Program (KDP). Dapat juga rakan baru dan boleh berkenal-kenal diantara satu sama lain.
Pada 21 Febuari yang lepas, latihan bersama dengan Pak Jupri diteruskan dengan penambahan gerakan olah nafas. Walaupun agak kekok pada mulanya tetapi pelatih berjaya juga mengikuti langkah demi langkah yang ditunjukkan oleh Pak Jupri.

Untuk makluman tuan-tuan walaupun Pak Jupri dari aliran Seni Silat Sendeng, tetapi gaya persilatannya adalah berbeza dengan Seni Silat Sendeng yang ada di Malaysia. Silat Sendeng di Malaysia ini kedudukannya kekudanya sendiri yang Sendeng atau "Walking Stance" tetapi kedudukan dada mengadap "Side Facing" (Jika salah sila betulkan). Banyak juga aliran sendeng di Malaysia seperti Sendeng Asli Muar, Sendeng Malaysia, Sendeng 2 Beradik dll. Sedangkan Sendeng dibawah aliran Pak Jupri berasal dari gerakkan haiwan seperti Ular, Harimau dan Helang dan di olah mengikut kesesuaian tubuh manusia. Tambahan lagi Sendeng dibawah aliran Pak Jupri ini menekankan gerakkan olah nafas yang membantu membangkitkan tenaga dalaman dalam tubuh.
Walaubagaimanapun latihan dengan Pak Jupri ini HANYA untuk AE sahaja. Latihannya juga bukanlah bersifat kekal, hanya semasa kehadiran Pak Jupri yang kebetulan cuti sebulan di Malaysia. Kami hanya ingin berkongsi dengan Pak Jupri yang pernah melatih anggota TNI. Untuk pelatih KDP, kami tidak membenarkan mengikuti latihan AE kerana kelasakkan dan kemungkinan besar pelatih tidak dapat mengawal tenaga ketika latihan di AE. Para Pelatih Kid Program hanya mengikuti latihan Taekwon-do sahaja. Latihan untuk AE ini lebih kepada senaman, kecergasan dan beladiri jalanan tetapi latihan Taekwon-do juga tidak di tinggalkan.

Adios.

No comments:

Post a Comment